Målsætning for Dannelunde Skole.

 

·        Skolens undervisning skal være en meningsfyldt helhed, hvor der stilles indlæringsmæssige krav til samtlige elever, og være organiseret således, at den med udgangspunkt i fællesskabet bygger på elevens egenaktivitet og selvstændige udforskning.

 

·        Skolen skal i det daglige samvær bevare og udvikle menneskelige værdier som indlevelse, kreativitet, nysgerrighed og ansvarlighed.

Det daglige arbejde skal være præget af åbenhed og tillid i et forpligtende samarbejde.

 

·        Skolen skal gøre eleverne fortrolige med dansk kultur og bidrage til deres forståelse for andre kulturer og for menneskets samspil med naturen.

 

·        Skole/hjem samarbejdet skal foregå i en ligeværdig dialog, der bygger på et højt informationsniveau, gensidig tillid og fælles ansvar for elevens udvikling.

 

·        Skolen tilstræber kvalitet i sammenhængen mellem undervisnings- og skolefritidsordning.

 

 

 

  

Målsætning for læsning i indskolingen.
 
 
 
 
Læseindlæring i indskolingen.
Praksisbeskrivelse
 
Fokus på:
                 Differentiering
                  Individualitet.
                 Afveksling
                 Læringsstile
                 Fleksibilitet
                 Testning
                 Evaluering
                 Samarbejde
 
 
I 4 dansklektioner pr. uge tildeles 1. og 2. kl. en ekstra dansklærer. Denne benævnes læselærer. Læsevejlederen er den ene af disse. Den anden er en erfaren dansklærer i indskolingen.
Resurseforbruget er 8 timer pr. uge, disse tages fra specialcentret.
 
Læsevejlederen er tovholder i gruppen, som består af dansklærerne i 1. og 2. kl., de 2 læselærere og sidst på året også børnehaveklasseleder.
 
Timerne placeres optimalt mandag - torsdag.
 
 
 
Eksempelvis:
 

 

Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
 
 
 
 
 
Læsning
 
 
Læsning
 
 
Læsning
Læsning
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  • I disse lektioner betragtes 0. – 2. kl. som en stor indskolingsklasse.
  • Der laves 4 hold, hvorpå der undervises på forskellige niveauer.
  • Eleverne fra 0. kl. kommer med efterhånden, som de er klar til det.
  • Eleverne testes og inddeles på hold, efter hvilket Lix-tal de læser.
  • Laveste niveau arbejder med bogstaver og lyde, derefter stigende sværhedsgrad.
  • Eleverne testes ved slutningen af hvert semester, og der holdes evalueringsmøde i gruppen.
  • På mødet laves nye holddelinger.
  • Hvis en elev pludselig får stor fremgang, flyttes vedkommende til et højere niveau, der ventes ikke på evalueringsmødet.
  • Eleverne inddrages ved samtaler om standpunkt og kender lix-tallene. Dette er motiverende.
  • Evt. bytter lærerne hold for at skabe dynamik og energi i grupperne.
  • Til testningen bruges et redskab, som vi benævner ”Læsemåleren”. Den er udarbejdet af læsevejlederen.
  • På holdene arbejdes fælles med at lære læsestrategier, men læreren læser også individuelt med eleverne.
  • I maj testes eleverne med de standardiserede prøver OS 64 og OS 120.

    På forældremøderne orienteres om ordningen.

     
     
     
     
      
    Beskrivelser og mål for læsehold  0. - 2. klasse.
     
     
    Hold 1:
    Bogstavskrivning, 120 ord som ordbilleder (et fastlagt antal), bogstavkendskab (de 3 alfabeter) og sproglig opmærksomhed.
    Læsestrategier: se på billeder – sige første lyd – gætte.
    Bøger: lix 0 – 3.
     
    Mål:  -    kunne de 3 alfabeter

    mestre de 3 læsestrategier.

    • kunne lydere korte lydrette ord
    • kunne et fastlagt antal af de 120 ord
    • selvstændigt læse lix 3.
       
      Hold 2:
      Lydering (analyse/syntese), et fastlagt antal af de 120 ord, skriftlig opgaveløsning
      Læsestrategier: lydere – dele ord – giver det mening – gå tilbage – læs igen.
      Bøger: lix 3 – 6.
       
      Mål:  -    kunne et fastlagt antal af de 120 ord
      • kunne benytte sig af de gennemgåede læsestrategier
      • selvstændigt lave små skriftlige opgaver
      • selvstændigt læse lix 6.
         
        Hold 3:
        Sammensatte ord, lave ord af lange ord, videreudvikle de skriftlige opgaver, 120 ord (udvalgte) og sætningsskrivning på tavlen.
        Arbejde videre med ovennævnte læsestrategier.
        Nye læsestrategier: se efter endelser (f.eks. e – er), lydfølgeregler (kort eller lang vokal),
         
        Mål:  -    skrive en sammenhængende historie
        • kunne anvende de indlærte læsestrategier
        • selvstændigt læse lix 10.
           
          Hold 4:
          Lydfølgeregler (kort eller lang vokal) staveregler, skriftlig opgaveløsning.
          Arbejde videre med ovennævnte læsestrategier samt se efter kineserlyde,
           
          Mål:   -   kunne formulere sig skriftligt om det læste (f.eks. boganmeldelse)
          • kunne genfortælle (mundtligt – skriftligt)
          • læseforståelse (faglig læsning og indholdslæsning)
          • kunne de 120 ord
          • selvstændigt læse lix 15.
             
            Først når eleverne behersker målene, kan de rykke op på næste hold!